accdbExe

accdbExe
لینک سایر سایت‌های آموزش Access

اطلاعات تماس و ارسال نظر

شروع کار از: فروردین 1402

نرم‌افزار accdbExe برای حفاظت از فایل‌های برنامه‌نویسی شده با Microsoft Office Access، تولید شده است.
مهم‌ترین عاملی که به نرم‌افزار accdbExe قدرت داده است، قدرت حفاظت گذرواژه دیتابیس Access است که در فرمت accdb ، می‌تواند از دیتابیس حفاظت کند؛ این گذرواژه که می‌تواند تا 20 کاراکتر داشته باشد، برای دسترسی به فایل دیتابیس accdb در نظر گرفته شده است و تنها توسط Access می‌تواند استفاده شود.
فهرست مطالبی که در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

 

نرم‌افزار Access

مایکروسافت اکسس Microsoft Access یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده(یا بانک اطلاعاتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار در سال 1992 تولید شد و در سال 1995 یعنی سه سال بعد به بخش VBA (قدرت برنامه نویسی Access) مجهز شد؛ در سال 1997 به ابزارهای وب مجهز شد؛ در سال 2000 به ActiveX‌ها مجهز شد؛ در سال 2002 به xml، در سال 2003 به اوج خود در زمینۀ برنامه نویسی رسید، اما در سال 2007، تکمیل‌تر شد؛ در سال 2010 به بلوغ نهایی خود رسید، چرا که فرمت جدید به‌صورت جدی از سال 2007 ارائه شده بود در سال 2010، به‌صورت جدی به‌عنوان فرمت ذخیره سازی فایل اصلی Access، استفاده شده(accdb)، این فرمت نسبت به فرمت قبلی(mdb)، نه تنها از امکانات بهتری بهره می‌گرفت بلکه در زمینه حفاظت و Database Password بسیار قوی‌تر ارائه شده است.

اکسس با SQL قدرت گرفته است: منشأ اصلی SQL به مقالهٔ سال ۱۹۷۰ ادگار کاد(Edgar F.Codd) تحت عنوان «مدل رابطه‌ای داده‌ها برای بانک‌های بزرگ داده‌های اشتراکی» بازمی‌گردد. SQL از قبل از سال 1992 یعنی پیدایش Access به‌عنوان علمی‌ خاص و اما سخت در دسترس بود، با Access این علم به‌صورت کاملاً کاربردی و ساده قابل استفاده شد، به‌خصوص برنامه نویسانی که از مباحث relationship بهره می‌برند و با Query‌ها آشنایی دارند این موضوع را کاملاً می‌فهمند. شرکت‌های متعددی با استفاده از این تئوری (SQL)، توانستند نرم‌افزارهای خوبی مانند (Oracle)، ایجاد کنند اما به‌تدریج حذف شدند، هم‌اکنون SQL Server که محصول دیگری از شرکت Microsoft است، بر اساس همین تئوری پیش می‌رود، اختلاف SQL Server و Access در نحوه استفاده راحت‌تر و کاربرپسندتر Access نسبت به SQL Server است اما باید پذیرفت که SQL Server در مدیریت فایل‌های دیتابیس حجیم بسیار بهتر از Access کار می‌کند.

اگر قرار باشد با اطلاعاتی کار کنید، بهتر است ابتدا به سئوالات زیر پاسخ دهید:

1- سریع می‌خواهید به نتیجه برسید؟

2- حجم اطلاعات چقدر است؟

 هرچه سریع‌تر به نتیجه برسید (یعنی زمان کمتری برای تحلیل اطلاعت صرف کنید)، در انتخاب نرم‌افزاری که برای تحلیل اطلاعات استفاده خواهد کرد تأثیر خواهد گذاشت، به شرطی که بتوانید با آن نرم‌افزار کار کنید.

 نرم‌افزار Notepad می‌تواند با ساماندهی چند سطر و ستون (مثلاً حداکثر 100 سطر و 4 ستون)،در تحلیل داده‌ها به ما کمک کندُ اما اگر تعداد سطرها و ستون‌ها بیشتر از این شد به نرم‌افزار Excel نیاز خواهید داشت، اگر قرار باشد اطلاعات سطرها و ستون‌ها باهم ارتباط پیدا کنند، شاید تا حدی Excel بتواند این کار را انجام دهد، اما دست آخر باید از Access استفاده کنید. اگر حجم اطلاعات در سطح ملی باشد و با رکوردهای میلیونی روبرو باشید از همان اول به سراغ SQL Server بروید.

هر چه از نرم‌افزارهایی که توانایی بیشتری در مدیریت تعداد رکوردهای بیشتری دارند استفاده کنید کار خود را نیز سخت‌تر کرده‌اید، اگر می‌توان برای مدیریت چند سطر و ستون (مثلاً حداکثر 100 سطر و 4 ستون)، از نرم‌افزار Notepad استفاده کرد و به Excel نیازی ندارید، چرا باید آن‌را در رایانه خود نصب کنید؟!، اگر می‌توانید برای مدیریت چند سطر و ستون از Excel استفاده کنید، چرا باید زحمت برقراری ارتباطات دقیق اطلاعات در Access را تحمل کنید، و وقتی که می‌توانید از فرم‌های کاربردی و سریع و کاربر پسند Access استفاده کنید چرا باید زحمت نصب و کار با SQL Server را بکشید؟!

همان‌طور که پیش ‌از این گفتیم در مواردی که حجم داده‌ها بسیار زیاد است. وگرنه برای داده‌های کم، اکسل کفایت می‌کند. شاید لازم باشد که در اینجا برخی از تفاوت‌های این دو برنامه آفیس را باهم مرور کنیم. در درجه اول اگر تعداد داده‌های شما زیاد است و ممکن است به عدد هزار یا بالاتر برسد قطعاً اکسس محیط بهتری برای ذخیره آن‌هاست نسبت به اکسل. درصد خطا در اکسس به ‌مراتب کمتر از اکسل است. قطعاً هنگامی‌که با حجم زیادی از داده‌ها مواجه می‌شوید ممکن است درصد خطا هم افزایش یابد. برای مثال داده‌های تکراری، داده‌های ناقص و … دسته‌بندی اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کند ولی اکسس تا جایی که امکان‌پذیر است این نواقص را برطرف می‌کند. از طرف دیگر ممکن است در ورود اولیه داده‌ها برخی مسائل و فاکتورها فراموش شود و در آنتهای کار به خودتان بیایید و متوجه شوید که فیلدها یا رکوردهایی را از قلم انداخته‌اید. جای نگرانی ندارد. اکسس به شما فرصت می‌دهد به‌محض یادآوری نکات ازقلم‌افتاده جدول یا فیلد جدیدی را اضافه کنید. در برنامه اکسل مجبور خواهید بود که فهرست‌های خود را از یکدیگر جدا کنید و این جداسازی باعث می‌شود که دسترسی به اطلاعات با مشکل مواجه شود. در اکسس ایجاد ارتباط بین جداول مختلف کار را برای کاربر بسیار راحت‌تر خواهد کرد. پس همان طور که می‌بینید در پاسخ به پرسش اکسس چیست؟ می‌توان گفت یکی از بهترین برنامه‌های ثبت و ذخیره داده‌هایی در حجم زیاد.

پنج قسمت مهم Access عبارت‌اند از :

Tables
در مایکروسافت اکسس جداولی قرار دارند که سبب می‌شود اطلاعات خود را در سطرها و ستون‌های مختلف با هر تعدادی که می‌خواهید ذخیره کنید. در هر سطر می‌توان داده‌های مربوط به یک شخص خاص یا کالا و یا هر چیز دیگری را ثبت کرد که به آن رکورد می‌گویند و هر ستون درواقع به مشخصه و ویژگی خاصی از یک رکورد اشاره دارد که به نام فیلد شناخته می‌شود.
Queries
کوئری یک سؤال است و هر نوع پرس‌وجویی که داشته باشید سبب می‌شود اطلاعات و رکوردهایی را که در ارتباط با موضوع پرسش هستند را بیابد. با استفاده از این امکان می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را از جداول مختلف استخراج کرده و با اعمال شروطی بر روی آن به همان‌گونه که مدنظر دارید به آن‌ها دسترسی پیداکرده و مورداستفاده قرار دهید.
Modules(ماژول‌ها)

هر یک از ماژول‌هایی که در برنامه اکسس وجود دارد شامل یک یا چند تابع و یا زیر برنامه است که به‌صورت خصوصی یا عمومی‌تعریف می‌شود.
Forms
با ورود و نمایش داده‌ها از فرم استفاده می‌کنید. این فرم‌ها پنجره‌هایی است که برای اطلاع‌رسانی به کاربران و یا دریافت اطلاعات از آن‌ها کمک می‌کند.
Reports
اکسس یکی از ابزارهای بسیار مهم آفیس جهت گزارش است. به‌راحتی می‌توانید گزارش اطلاعات و داده‌های خود را به‌صورت نمودار و یا هر شکل دیگری که می‌خواهید دریافت کنید.
بهترین کاربرد نرم‌افزار access برای سازمان‌ها و مؤسساتی است که در زمینه فروش فعالیت کرده و علاوه بر مشخصات کالا، تعداد فروش، قیمت‌ها و … اطلاعات تمام مشتریان خود را ثبت و ضبط می‌کنند. همچنین برای مدیریت منابع انسانی صندوق‌های قرض‌الحسنه و ... کاربرد بسیار خوبی دارد. در چنین شرایطی و با کاربرد برنامه اکسس نه ‌تنها اطلاعات دسته‌بندی می‌شوند بلکه بین هر یک از آن‌ها می‌توان رابطه‌ای برقرار کرده و درنهایت گزارش‌های دقیق و مفصلی از آن‌ها به دست آورده، چاپ یا منتشر کرد.

اما پس از سپری کردن همه این موارد در قالب برنامه نویسی Access شما به مرحله‌ای می‌رسید که می‌خواهید نرم‌افزار موفقی را که تولید کرده‌اید و از کارایی آن رضایت دارید در اختیار دیگران قرار دهید و به عبارتی نرم‌افزار تولید شده خود را بفروشید.

از اینجا به بعد با موضوعاتی به‌صورت زیر روبرو خواهید شد:

  • حفاظت از حقوق مؤلف (تولید کننده نرم‌افزار Access)
  • مشکلات مربوط به اجرا نشدن فایل Access در سایر رایانه‌ها

که برای حل این مشکلات می‌توانید از نرم‌افزار accdbExe استفاده کنید.

نرم‌افزار accdbExe برای حفاظت از فایل‌های برنامه‌نویسی شده با Microsoft Office Access، تولید شده است.
مهم‌ترین عاملی که به نرم‌افزار accdbExe قدرت داده است، قدرت حفاظت گذرواژه دیتابیس Access است که در فرمت accdb ، می‌تواند از دیتابیس حفاظت کند؛ این گذرواژه که می‌تواند تا 20 کاراکتر داشته باشد، برای دسترسی به فایل دیتابیس accdb در نظر گرفته شده است و تنها توسط Access می‌تواند استفاده شود.

 

نرم‌افزار Access Runtime

اگر در وضعی هستید که بنا به هر دلیلی امکان نصب کامل آفیس را ندارید و تنها می‌خواهید فایل Accessی را اجرا کنید در این شرایط نصب AccessRuntime توسط شرکت Microsoft پیش بینی شده است. دلایلی که می‌تواند موجب نصب AccessRuntime شود به شرح زیر هستند:
- یکی از دلایل نصب AccessRuntime، کم حجم بودن‌ هارددیسک است که در این حالت نصب Accessruntime می‌تواند نسبت به نصب Microsoft Office بهتر باشد.
- یکی دیگر از دلایل نصب AccessRuntime، سرعت بیشتر نصب آن نسبت به Microsoft Office است.
شرایط مؤثر در آنتخاب بسته‌های (2007-2010-2013):
- حجم فایل دانلود به ترتیب 56 و 175 و 212 مگابایت برای 2007 و 2010 و 2013 ، بر رغبت دانلود کاربران به‌خصوص کاربرانی که پهنای اینترنت کمتری دارند، موثر است.
- بسته‌ها هنگام نصب روی رایانه(زمان) و پس از نصب (فضای) متناسب با حجم اولیه (فایل نصبی) اشغال خواهند کرد،
بنابراین کاربرانی که محدودیت فضای آزاد ‌هارددیسک دارند، در آنتخاب بسته‌های کم حجم‌تر بخصوص 2007 رغبت بیشتری نشان می‌دهند.
-نصب نگارش‌های متعدد Office روی رایانه می‌تواند مشکل ساز شود، مثلاً اگر روی ویندوزی آفیس 2007 نصب شده است،
بهتر است AccessRuntime2007 نیز روی آن نصب شود، نصب هر یک از AccessRuntimeهای دیگر می‌تواند مشکل ساز باشد.

قدرت برنامه نویسی Access:
نرم‌افزار Access دارای توانمندهای بسیاری است، یکی از توانمندی‌های مهم آن، ارائه امکان برنامه‌نویسی در ماکروها و کلاس‌ها است که می‌‌تواند از طریق فرم‌ها و گزارش‌ها و کوئری‌ها در کنار جداول اطلاعاتی در تولید نرم‌افزارهای مفید و مستحکم نقش داشته باشد.

  • بخش برنامه نویسی Microsoft Office ، که مخفف عبارت Visual Basic for Applications است، و به VBA معروف است. این بخش با فشار دادن هم‌زمان دو کلید Alt+F11 در اختیار شما قرار خواهد گرفت، که امکان قرار دادن گذرواژه برای این بخش نیز وجود دارد. برای تخصیص گذرواژه به بخش برنامه نویسی VBA اکسس، می‌توانید در همین بخش (یعنی VBA) از منوی ،Tools و properties اقدام کنید، مثلاً اگر نام فایل دیتابیس Database باشد این منو به نام Database Properties قابل مشاهده خواهد بود. پس از باز شدن این پنجره، به زبانه(Tab)، با عنوان Protection، مراجعه کنید تیک بخش Lock project for viewing را بزنید و گذرواژه‌ای برای این بخش دو بار تایپ کنید و در پایان روی دکمه OK کلیک کنید. توجه داشته باشید این گذرواژه توسط برخی از نرم‌افزارهای با عنوان Back Door قابل شناسایی است. ولی باید حتما این گذرواژه را برای پروژه خود تنظیم کنید.امکان تفکیک اجزاء در Access:

جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی
هنگامی که یک فایل Access از نوع accdb را تکمیل می‌کنید، می‌توانید جداول اطلاعاتی (Table)‌ها را از سایر اجزاء جدا کنید، این کار موجب خواهد شد که بتوان فایل‌های حاوی اطلاعات کاربران(مشتریان) را از کدها و فرم‌ها و گزارش‌ها و کوئری‌های طراحی شده توسط برنامه‌نویس جدا کرد. به این ترتیب اگر خطایی در برنامه‌نویسی وجود داشته باشد، می‌توان آن را در قالب نگارش جدید به کاربر نرم‌افزار ارائه کرد، به این ترتیب اطلاعاتی که کاربر در بانک اطلاعاتی (جداول Table‌ها)، طی استفاده از نگارش قبلی وارد کرده است از بین نخواهد رفت. برنامه‌نویسان بانک‌‌های اطلاعاتی حاوی اطلاعات کاربر را که موسوم به Table است را از سایر اجزاء که شامل Queryها و Formها، و Reportها و Macroها , Classها است، جدا می‌کنند؛ نرم‌افزار در دو فایل دیتابیس Access به کاربر نرم‌افزار ارائه می‌شود، یکی فایل برنامه‌ها (که در این راهنما با عنوان vba-db از آن نام می‌بریم) و دیگری فایل جداول اطلاعاتی، که فایل دوم حکم بانک اطلاعاتی (Database) نرم‌افزار را دارد.
تکمیل فایل اول که حاوی کدهای برنامه‌نویسی است بر عهده برنامه‌نویس است، و تکمیل فایل دوم که به کمک فایل اول انجام می‌شود، بر عهده کاربر نرم‌افزار است.

توانمندی Access در رمزگذاری فایل‌های accdb:
رمزگذاری Database و رمزگذاری VBA

نرم‌افزار Access می‌تواند برای فایل‌های دیتابیس رمز، بگذارد و این رمز توسط برنامه‌نویس تعیین می‌شود.همان‌طور که قبلا گفته شد، به طور کلی دو فایل خواهیم داشت: 1- فایل برنامه‌نویسی، 2- فایل اطلاعاتاگر بر روی فایل اطلاعات، گذرواژه بگذاریم می‌توانیم توسط فایل برنامه‌نویسی، فایل حاوی اطلاعات را با گذرواژه باز کنیم. گذرواژه فایل حاوی اطلاعات می‌تواند در فایل برنامه نویسی قرار داشته باشد، و کاربران نرم‌افزار بدون اینکه از گذرواژه فایل اطلاعات خبر داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند. این سیاست برنامه‌نویسی توسط Access تعیین شده است. فایل اول که برای برنامه نویسی است به گذرواژه به فایل دوم دسترسی پیدا خواهد کرد. اگر فایل دوم که فایل اطلاعات است، مستقیما توسط کاربر باز شود، باید حتما گذرواژه را وارد کند، و چون گذرواژه ندارد نمی‌تواند به آن مستقیما دسترسی داشته باشد. به این ترتیب تنها راه تغییر اطلاعات فایل دوم(فایل اطلاعات)، استفاده از فایل accdb اول (فایل حاوی کدهای برنامه‌نویسی) است. فایل اول نیز می‌تواند دارای گذرواژه باشد و برای ورود به آن باید گذرواژه برنامه‌نویس را وارد کنید. اما می‌تواند بدون گذرواژه نیز باشد تا به راحتی بتوان آن را باز کرد.گذرواژه فایل اطلاعات، معمولا در بخشی از Access (فایل اول-فایل برنامه نویسی)قرار داده می‌شود که به Macro معروف است، این بخش نیز دارای امکاناتی برای گذرواژه‌های برنامه‌نویسی است. که به آن بخش vba نیز می‌گویند.

 

توانمندی Access در کامپایل کردن کُدهای VBA و مزایای آن

اگر چه همه نرم‌افزار زیرمجموعه آفیس توانایی برنامه نویسی VBA را دارند، اما هیچ‌یک قدرت کامپایل کدهای VBA را به‌جز نرم‌افزار Access ندارند، کامپایل کدهای VBAدر Access، موجب می‌شود کدهای Visual Basic ی که در بخش‌های مختلف مانند ماکروها، فرم‌ها و گزارش‌ها و غیرو نوشته‌اید دیگر قابل دسترس نباشند. Access پس از ایجاد کدهای باینری کامپایل شده فایل جدید با فرمت accde و یا فرمت mde ایجاد می‌کند. فایل‌های با فرمت mdb به mde و فایل‌های با فرمت accdb به accde تبدیل می‌شوند.

کامپایل فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی دارای چند مزیت است، اما اشکالاتی هم به‌وجود می‌آورد.

مزایای کامپایل کردن به شرح زیر است:

  • از دسترس خارج شدن کدهای برنامه نویسی شده از دست هکرها.
  • حفظ حقوق برنامه نویس
  • بررسی مجدد کدهای برنامه نویسی شده قبل از کامپایل و اعلام پیام وجود ایرادهایی که منجر به بد کار کردن نرم‌افزار خواهد شد.
  • بی‌نیاز شدن فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی از گذرواژه ورود(Database Password) و گذرواژه VBA، گذرواژه بخش (Project Protection)- این مزیت به شرطی پدید خواهد آمد که اصل تفکیک اجزاء در Access ( یعنی جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)، را رعایت کنید.

اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند ، که در ادامه همین راهنما به آن‌ها پرداخته شده است.

 

اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به‌عنوان یک نرم‌افزار جلوگیری می‌کند.

اشکالاتی که در این بخش درباره آن صحبت می‌کنیم ، متوجه فایل‌های از نوع accde و mde نخواهد بود، این دو نوع فایل کامپایل شده است و اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند، که در ادامه همین راهنما به آن‌ها پرداخته شده است.

اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به‌عنوان یک نرم‌افزار جلوگیری می‌کند، بیشتر متوجه دو فرمت فایل accdb و mdb است:

  • امکان هک شدن رمز فایل‌های دیتابیس (Database Password)

هک شدن رمز Database Password برای فرمت mdb میسر و امکان‌پذیر است. اما فرمت accdb امکان هک گذرواژه Database Password ندارد؛ می‌توان با اطمینان گفت که اگر برای رمزگذاری روی فایل با فرمت accdb از کاراکترهای حرفی، عددی علائم برای گذرواژه آن استفاده کنید، و تعداد کاراکترهای گذرواژه را 20 کاراکتر در نظر بگیرید، امکان هک گذرواژه آن به صفر نزدیک است.

  • اما در مورد فایل با فرمت mdb این درصد کمی بالاتر است، هم‌اکنون نرم‌افزارهایی برای بازیابی گذرواژه mdb در اینترنت وجود دارد، که احتمال بازیابی گذرواژه بخش Database Password را دارند.
  • امکان هک شدن رمز بخش VBA منظور (Project Protection)

برای هک گذرواژه بخش VBA یعنی Project Protection، نیاز به گذرواژه Database Password است، در مورد فایل‌های accdb و mdb امکان هک گذرواژه بخش یعنی Project Protection، وقتی فراهم می‌شود که شما به‌عنوان برنامه نویس فقط به رمز گذاری VBA اکتفا کرده باشید، و روی فایل دیتابیس حاوی کد گذرواژه Database Password نگذاشته باشید.

ممکن است این سئوال برای شما پیش بیاید که، چرا باید برنامه نویسی باشد که برای بخش VBA گذرواژه تعیین کند ولی برای بخش Database Password گذرواژه تعیین نکرده باشد؟

پاسخ این سئوال در پاسخ به اشکال بعدی با عنوان مهم‌ترین اشکال بررسی می‌شود.

 

  • مهم‌ترین اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به‌عنوان یک نرم‌افزار جلوگیری می‌کند:

به‌ خاطر اشکالی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند، برنامه نویس ممکن است ،برای بخش VBA گذرواژه تعیین کند ولی برای بخش Database Password گذرواژه تعیین نکند.

مهم‌ترین اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس به‌وجود می‌آید این است که هنگام اجرای فایل حاوی کد برنامه نویسی از کاربر گذرواژه ورود به فایل دیتابیس در قالب پنجره‌ای با عنوان Password Required پرسیده می‌شود.

کاربر نرم‌افزار(مشتری) برای عبور از این پنجره، یا باید کد اصلی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی را به فایل بدهد، که در این صورت به عبارتی مفهوم رمزگذاری روی فایل به کلی از بین می‌رود، ضمن اینکه با اینکار در واقع امکان هک شدن رمز بخش VBA منظور (Project Protection)، نیز فراهم می‌شود.

اگر بخواهید اشکال اول (Database Password) و همچنین اشکال دوم(مشکل بعد از کامپایل)، را نداشته باشید، می‌توانید روی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی خودتان گذرواژه بگذارید و فایل را کامپایل نکنید، و از نرم‌افزار accdbExe برای تزریق گذرواژه Database Password استفاده کنید. در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

همچنین می‌توانید این بخش (تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required)را از قسمت (پنجرۀ اصلی نرم‌افزار accdbExe)مطالعه کنید.

 

اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند.

نرم‌افزارهای آفیس در نگارش‌های مختلفی ارائه شده‌اند و متاسفانه کامپایل کردن فایل دیتابیس موجب می‌شود فایل کامپایل شده، برای نگارش‌های دیگر آفیس ناخوانا باشد.مثلاً اگر فایل دیتابیسی را با نگارش 32 بیتی آفیس کامپایل کنید در سایر نگارش‌های 64 بیتی خوانا نخواهد بود. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2010 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 64 بیتی باز نخواهد شد. این وضعیت حتی برای نگارش‌های 2007 , 2010 و 2013 نیز وجود دارد. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2007 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 32 بیتی باز نخواهد شد. این در حالی است که مشتریان شما ممکن است نگارش‌های متعددی را در کامپیوتر‌های خودشان نصب کرده باشند.
تنوع نگارش‌های مختلف آفیس نصب شده بر روی کامپیوتر‌ها در ایران، ذیلا قابل مشاهده است:

Microsoft Office Access 2007 32bit
Microsoft Office Access 2010 32bit
Microsoft Office Access 2010 64bit
Microsoft Office Access 2013 32bit
Microsoft Office Access 2013 64bit
Microsoft Office Access 2016 32bit
Microsoft Office Access 2016 64bit
Microsoft Office Access 2019 32bit
Microsoft Office Access 2019 64bit
Microsoft Office Access 2021 32bit
Microsoft Office Access 2021 64bit
 

اگر بخواهید اشکال اول (Database Password) و همچنین اشکال دوم(مشکل بعد از کامپایل)، را نداشته باشید، می‌توانید روی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی خودتان گذرواژه بگذارید و فایل را کامپایل نکنید، و از نرم‌افزار accdbExe برای تزریق گذرواژه Database Password استفاده کنید. در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

همچنین می‌توانید این بخش (تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required)را از قسمت (پنجرۀ اصلی نرم‌افزار accdbExe)مطالعه کنید.

 

چرا نرم‌افزار accdbExe تولید شد؟

علاوه بر مشکلاتی که بالا به آن‌ها اشاره شد مشکلات دیگری نیز هنگام استفاده از فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی برای کاربران وجود دارند که ممکن است در رایانه برنامه نویس وجود نداشته باشند، مثلاً شما به‌عنوان برنامه نویس تمام تنظیماتی که اکسس نیاز دارد و تائیدیههایی را که باید در کامپیوتر خودتان اعمال کنید به‌تدریج هنگام برنامه نویسی اعمال کرده‌اید، اما وقتی فایل دیتابیس خودتان را به رایانۀ دیگری که به‌عنوان مشتری و کاربر نرم‌افزار شما می‌خواهد از آن استفاده کند- می‌فرستید(یا نصب می‌کنید)، فایل دیتابیس اکسس شما به خاطر ناهماهنگی‌هایی که بالا به آن اشاره شد و ناهماهنگی‌هایی که مربوط به اعمال تنظیمات و تائیدیه‌ها است اجرا نمی‌شود.
نرم‌افزار accdbExe به منظور اعمال تنظیمات در تائیدیه و به‌خصوص بررسی وجود Microsoft Access در رایانه مشتری و از همه مهمتر، تزریق
گذرواژۀ Database Password به نرم‌افزار Access تولید شده است. درباره این موضوع در بخش (نرم‌افزار accdbExe چگونه کار می‌کند؟بیشتر توضیح خواهیم داد.
قبل از تولید نرم‌افزار accdbExe راه‌های مختلف برنامه نویسی با دیتابیس بررسی شده است، امکانات شگرف و بی‌نظیری که در Access وجود دارد آن‌را به‌عنوان نرم‌افزاری بی‌رقیب در برنامه نویسی دیتابیس‌های کم حجم در سطح سازمانی و فروشگاه‌های تبدیل کرده است، قابلیت‌های بی نظیر استفاده از تئوری‌های به شدت علمی‌و دقیق SQL و بهره گیری از منطق RelationShip ، استفاده از Form‌ها و بخصوص SubForm‌ها قابلیت‌های منحصر به فرد Link Master Fields و Link Child Fields و Queryها، Reportها، بهره گیری از Macroها، Classها ، ارتباط با Excel و ... و همه و همه امکانات دقیق و منحصر به فردی که در Microsoft Office Access وجود دارد، قابل اغماض و بی‌توجهی نیست.
برنامه نویسی با Visual Studio نیاز به تخصص و برنامه حجیم، وقت بسیار استفاده از منابع خاص راهنما و سورس‌کدها وسیع دارد. درباره این موضوع در بخش (مواردی که باعث می‌شوند بجای استفاده از Visual Studio از Access برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم) بیشتر توضیح خواهیم داد.
به جرأت می‌توان گفت اگر آفیس 2010 را در رایانه خود نصب کرده باشید از آنجا که به فعالسازی آنلاین آفیس نیاز ندارید (که در نگارش‌های
آفیس 2013 به بعد این موضوع کاربران را اذیت می‌کند)، و امکان راهنمای آفلاینو خوبی که دارد می‌توانید بزرگترین و دقیقترین نرم‌افزارها
سازمانی و فروشگاهی را برای خودتان، سازمانتان تولید کنید و پس از بررسی درستی کار نرم‌افزار در مجموعه‌ای که در آن مشغول هستید،
نرم‌افزار تولید شده را به‌صورت بسته ای به دیگر سازمان‌ها و فروشگاه‌های مشابه محیط کاری خودتان ارائه کنید و بفروشید.

 

مواردی که باعث می‌شوند بجای استفاده از Visual Studio از Access برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم.

برنامه نویسی در محیط Access عادت‌هایی را به‌وجود می‌آورد و شیوه استفاده از Access بخصوص فرم‌ها و سایر اجزای آن به شکلی است که پس از یکبار برنامه نویسی در Access حتی اگر با #Visual Studio C که سرور تمام کدهای برنامه نویسی مجموعه Visual Studio است بخواهید یک برنامه دیتابیس بنویسید مرتبط به فکر راحتی‌هایی که در محیط Access داشته خواهید افتاد.
کسانی که طعم برنامه نویسی در محیط Access را چشیده باشند، حتی اگر در محیط Visual Studio برنامه دیتابیس موفقی را نوشته باشند، باز هم برای نوشتن برنامه‌های دیتابیس ترجیح می‌دهند که به محیط Access وارد شوند، برنامه نویسی در Access به خاطر استفاده هم‌زمان از چندین ابزار منسجم بسیار موفق عمل می‌کند. فارغ از چنین مقایسه ای می‌توان به موارد بیشتری نیز در این مورد اشاره داشت:
برنامه نویسی Visual Studio در بکارگیری فرم‌ها مانند Access عمل نمی‌کند:
Acess نه تنها دارای تنظیمات دقیق در بخش فرم و ساب‌فرم‌ها است مانند Link Master Fields و Link Child Fields، بلکه هنگام تنظیم فرم‌ها مانند Word تمامی‌ ابزارها و Toolbar‌های مناسبی که باید در خدمت داشته باشد را دارد و در مقایسه با Visual Studio متفاوت است، برخی از کسانی که با Access برنامه نویسی کرده‌اند، حسب عادت به ساخت فرم‌ها در Access رغبت بیشتر نشان می‌دهند.