accdbExe

accdbExe
لینک سایر سایت‌های آموزش Access

اطلاعات تماس و ارسال نظر

شروع کار از: فروردین 1402

در این بخش به معایب و مزایای انواع فایل‌های دیتابیسی که نرم‌افزار accdbExe می‌تواند با آنها کار کند خواهیم پرداخت، انواع فایل‌هایی که نرم‌افزار accdbExe می‌تواند با آنها کار کند عبارتند از :

(*.accdb;*.mdb;*.accde;*.mde;*.accda;*.mda;*.ade;*.adp)

فهرست مطالبی که در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

 

نوع فایل

پسوند

نسخه

کامپایل شده

Binary

امنیت بالا در برابر هک گذرواژه

Database Password

امکان باز کردن فایل با نسخه‌های مختلف Access

فایل اصلی accdb 2010 به‌بعد نیست دارد هست
فایل اصلی mdb 2003 نیست ندارد هست
فایل اجرایی accde 2010 به‌بعد دارد دارد نیست
فایل اجرایی mde 2003 دارد ندارد نیست
           

 

چه فایل‌های دیتابیسی را معرفی کنم؟

انواع فایل‌هایی که می‌توانید معرفی کنید که قرار است با Access باز شوند به شرح زیر هستند.

Microsoft Access Databases (*.accdb;*.mdb)
Microsoft Access Executed (*.accde;*mde)
Microsoft Access Add-ins (*.accda;*mda)
Microsoft Access ADE Files (*.ade)

Microsoft Access Projects (*.adp)

بهتر است در همین راهنما که در خطوط بعدی به آنها پرداختهایم مزایا و معایب فایل‌هایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید را بررسی کنید اما در یک نگاه کلی در پاسخ به سئوال چه فایل‌های دیتابیسی را معرفی کنم؟ باید گفت:

پیشنهاد: پسوند accdb است، که باید حتما دارای گذرواژه‌های Database Password و Protection باشد.

امن‌ترین انتخاب: فایل‌های با پسوند accde است.(برای استفاده از این فایل باید حتما به کاربر نرم‌افزار نسخه کامپایل Access را اطلاع دهید، تا کاربر نرم‌افزار نسخه مربوطه را در کامپیوتر خودش نصب کند.)

پرکاربردترین فایل با حوزه عملکرد با آفیس‌های مختلف (و ناامن‌ترین فایل): پسوند mdb است.

کمترین حوزه کاربرد( باید نسخه Access کاربر نرم‌افزار با نسخه Access برنامه‌نویس نرم‌افزار یکسان باشد): پسوند accde است.

اول : باید بر اساس اصل تفکیک اجزاء در Access(جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)، فایل حاوی کدهای خود را از فایل حاوی جداول اطلاعاتی جدا کنید تا فایل دیتابیس حاوی کد که مرتبا در حال حذف و نو (جدید) شدن است با اطلاعاتی که مرتبا در حال به روزآوری است مخلوط نشود.

دوم: توجه داشته باشید نسخه‌های مختلف Office Access امکانات استفاده شده از نسخه‌های قبلی را پشتیبانی می‌کنند، یعنی اگر امکانی در Office Access 2013 به مجموعه Accessاضافه شده باشد، این امکان توسط Office Access 2010، وجود نداشته پس بهتر است از محیط Access 2010 برای برنامه‌نویسی استفاده کنید تا نرم‌افزار شما در Access‌های 2013 و 2016 و 2019 و 2021 ، قابل استفاده باشند، در غیر این صورت باید به کاربر نرم‌افزار حداقل نسخه Accessی که با نرم‌افزار شما همخوانی دارد را اعلام کنید.

سوم : اگر احتمال می‌دهید(که احتمالا این وضعیت بیشتر است) کاربران نرم‌افزار تولید شده توسط شما با آفیس‌ها و اکسس‌های نسخه‌های مختلفی بجز نسخه‌ای که شما در حال استفاده از آن هستید کار کنند، یا به عبارتی Microsoft Office ی بجز Microsoft Officeی که شما در رایانه خود نصب کرده اید، داشته باشند، بهتر است از فایل‌های اصلی با پسوند accdb و یا mdb استفاده کنید.

چهارم: اگر قبل از نصب نرم‌افزار روی کامپیوتر کاربر نسخه Accessی که برای اجرای نرم‌افزار شما لازم است نصب کرده باشد را به کاربر اعلام کنید، و کاربر مجبور باشد برای استفاده از نرم‌افزار شما حتما از Microsoft Office نسخۀ خاصی استفاده کند، باید بدانید که تعداد کاربران کمتری خواهند توانست از نرم‌افزار شما استفاده کننده شما با انتخاب یک Office با نسخه مشخص در واقع حوزه کاربرانی که می‌توانند از نرم‌افزار شما استفاده کنند را کوچکتر می‌کنید، اما می‌توانید از مزایای فایلهای با پسوند accde و mde استفاده کنید.


 

معایب و مزایای فایل‌های accdb و mdb

Microsoft Access Databases (*.accdb;*.mdb)


 
منظور از فایل‌های اصلی فایل‌های دیتابیسی است که حاوی اصل کدهای برنامه‌نویسی و سایر اجزاء لازم برای مدیریت نرم‌افزار است، این فایل‌ها قابلیت کامپایل مجدد را دارند، و نیز توسط مترجم Visual Basic for Applications نرم‌افزار Access قابل ترجمه نیز می‌باشند، بنابراین توسط هر Microsoft Office Accessی باز می‌شوند و نیازی نیست که مثلا اگر با Access2010 نسخه 32 بیتی طراحی شده باشد، حتما با Access 2010 نسخه 32 بیتی در کامپیوتر کاربر نرم‌افزار باز شود. بلکه کاربر می‌تواند این فایل را با Access 2013 یا 2016 یا 2019 باز کند.

عیب این فایل این است که کدهای برنامه‌نویسی شده به همراه نرم‌افزار جابجا می‌شوند و هر چند احتمال هک کدهای نوشته شده کم است اما وجود دارد. هکر برای هک کدهای برنامه نویسی شده در بخش VBA فایل اصلی دیتابیس باید از Database Password فایل اصلی (منظور رمزی که هنگام باز کردن فایل در پنجره Password Required پرسیده می‌شود) خبر داشته باشد. همچنین باید رمز بخش Project Protection مربوط به بخش VBA، را نیز بداند. امکان هک گذرواژه Database Password در فایل‌های accdb نسبت به mdb بسیار کمتر است. به عبارتی Access در رمزگذاری Database Password، برای فایل‌های با پسوند accdb بهتر از فایل‌های با پسوند mdb کار می‌کند.

 

معایب و مزایای فایل‌های اجرایی(accde و mde)

Microsoft Access Executed (*.accde;*mde)
 

 منظور از فایل‌های اصلی اجرایی دیتابیسی است که توسط Access از طریق Make ACCDE یا بخش MAKE MDE کامپیایل شده است، و دارای کدهای باینری (Binary) برنامه‌نویسی و سایر اجزاء لازم برای مدیریت نرم‌افزار است، این فایل‌ها قابلیت نمایش مجدد کدهای برنامه نویسی شده توسط برنامه نویس را ندارند، و نیز توسط مترجم Visual Basic for Applications نرم‌افزار Access قابل ترجمه نیستند، بنابراین فقط توسط Microsoft Office Accessی باز می‌شوند که به‌لحاظ نگارش بخصوص نسخه 32 یا 64 بیتی با فایل کامپایلر کننده فایل همخوانی داشته باشند. مثلا اگر با Access2010 نسخه 32 بیتی طراحی شده باشند، حتما باید با Access 2010 نسخه 32 بیتی در کامپیوتر کاربر نرم‌افزار باز شود. و به هیچ وجه نمی‌توان این فایل را با Access 2013 2010 نسخه 64 بیتی باز کرد، حتی این وضعیت برای آفیس 2010 و 2013 نیز وجود دارد حتی اگر نسخه هر دو 32 بیتی یا نسخه هر دو 64 بیتی باشد؛ Microsoft Office Access به همین دلیل که فایل کدهای برنامه نویسی قابل هک نباشند، و ضمنا سرعت اجرای نرم‌افزار افزایش یابد این امکان را فقط برای VBA نرم‌افزار Access فراهم کرده است.

مزیت فایل‌های اجرایی این است که نیازی به گذرواژۀ Database Password فایل اصلی (منظور رمزی که هنگام باز کردن فایل در پنجره Password Required پرسیده می‌شود) ندارند و نیز نیازی به گذرواژۀ Project Protection (منظور رمزی است که در بخش VBA از طریق منوی Tools رو کدهای برنامه‌نویسی شده، گذاشته می‌شود) نیز ندارند.