accdbExe

accdbExe
لینک سایر سایت‌های آموزش Access

اطلاعات تماس و ارسال نظر

شروع کار از: فروردین 1402

برای دستیابی به فهرست بالاتر از این بخش به این لینک  مراجعه فرمائید.

ایجاد برچسب‌ها
توسط پایگاه داده هایی که در اکسس می توانید تهیه کنید، این امکان به شما داده می شود که در صورت نیاز به برچسب های آدرسی توسط فیلدهای مختلفی که موجود است برچسب هایی با فرمت ها و سبک های مختلف تهیه و چاپ کنید. در این برنامه نیز مانند برنامه ‎Word‏ یک ویژگی‏ به نام ‎Mail Merge‏ وجود دارد که از آن‏ برای ایجاد برچسب می توانید استفاده کنید. البته در برنامه اکسس به علت دسترسی آسانتری که به پایگاه داده ها وجود دارد به همان نسبت ساخت اینگونه برچسب ها نیز ساده تر می باشد. برای ساختن برچسب به زبانه ‎Create‏ بروید و در قسمت ‎Reports‏ ابزار ‎Labels‏ را انتخاب کنید. پنجره Lable Wizard ‏گشوده خواهد شد. از طریق این پنجره می توانید ابعاد برچسب ها ، همچنین تعداد برچسب هایی که قرار است در هر ردیف وجود داشته باشد را تعیین کنید. همچنین ابعاد از پیش تعیین شده ای نیز برای برچسب ها وجود دارد. با انتخاب گزینۀ ‎ Customize، می تویاندی تنظیم و نا‌گذاری برچسب های سفارشی را خودتان به عهده بگیرید. با انتخاب گزینه ‎Next‏ به پنجره بعدی هدایت می شوید که در این‏ پنجره می توانید سایز و نوع فونت برچسب ها و جزئیاتی از این دست را ‏تنظیم کنید. در پنجره بعدی می بایست فیلدی که قرار است از رکوردهای آن به عنوان برچسب استفاده کنید را توسط نماد پیکان به قسمت ‎ Prototype Lable‏ منتقل کنید. ‏با انتخاب گزینه ‎Next‏ در پنجره بعدی می توانید تعیین کنید که برچسب ها برحسب کدام فیلد مرتب شود. با انتخاب دوباره گزینه ‎Next‏ به آخرین پنجره مربوط به برچسب ها هدایت می شوید که در این پنجره می توانید برای برچسب هایی که تهیه کرده اید نام تعیین کنید. با انتخاب گزینه ‎See the Labels as they will look Printed‏ می توانید برچسب ها را همانطور که چاپ می شود مشاهده کنید. اگر می خواهید تنظیمات بیشتری انجام دهید و یا تنظیمات قبلی را تغییر دهید می توانید برچسب ساخته شده را در نمای ‎Design‏ باز کنید. اکنون می توانید انواع تغییراتی همچون رنگ, ‎Gali‏ فونت و غیره را تنظیم کنید. توسط برنامه اکسس می توانید از پایگاه داده های آدرس های پستی که قبلا ساخته اید برچسب هایی را با فرمت ها و سبک های مختلف تهیه کنید. برای ساخت برچسب ها می توانید از پایگاه داده هایی در جداول مختلف استفاده کنید.

‏اضافه کردن فیلد به خط موجود
‏اگر می خواهید فیلد را به خطی از برچسب اضافه یا ازآن حذف کنید باید از  ()‎TRIM‏ استفاده کنید. 

‏در استفاده از تابع ‎TRIM‏ باید مطمئن شوید که فیلد جدید در میان‏ کروشه ها قرار گرفته است و از فیلدهای دیگر با هر گونه متن یا علامت گذاری در علامت نقل قول و یک علامت & جدا شده باشند.

”,“ متن یا فاصله در میان نقل قول قرار می گیرد.

افزودن فیلد به برچسب به عنوان یک ردیف جداگانه

علاوه بر اضافه کردن فیلد به تابع ()‎=TRIM موجود بر روی برچسب، می‌توانید فیلدها را به عنوان جدا کننده کادرهای متن بر روی خط های دیگر نیز اضافه کنید. به عنوان مثال اگر فراموش کرده اید یک خط آدرس را اضافه کنید می‌توانید اینکار را در نمای ‎design‏ وارد نمایید. اگر فیلد به تنهایی در کادر متنی خود باشد نباید از تابع ()‎=TRIM استفاده کنید و شما به سادگی می توانید فیلدها را مانند اضافه کردن بر روی فرم یا گزارش معمولی اضافه نمایید . برای افزودن فیلد به برچسب به عنوان خط جداگانه ابتدا در نمای ‎Design فیلدهای موجود را به فضایی که برای خط جدید ایجاد کرده اید، بکشید دکمۀ ‎text box‏ را کلیک کنید و برای ایجاد کادر متن جدید در جایی که می خواهید فیلد را قرار داده و با ماوس کلیک کرده و درگ کنید. نام فیلد را در کادر البته شما میتوانید تابع ()‎=TRIM را تایپ کنید تا فیلدهای متعددی را در همان خطر در برگیرد. برای حذف یک فیلد‏ نیز کافی است آنرا انتخاب کنید و دکمه ی ‎DELETE‏ را کلیک‏ کنید.

رنگی کردن پیش زمینه برچسب

برای تغییر رنگ پیش زمینه برچسب, ابتدا آن را در نمای ‎Layout باز کنید. سپس از طریق منوی جانبی ‎Report Layout Tool‏ که در اختیار شما قرار می گیرد می توانید پیش زمینه برچسب را تغییر دهید. برای اینکار ابتدا روی ‎زمینه صفحه کلیک کنید تا آن قسمت به حالت انتخاب در بیاید‏ سپس به زبانه ‎Format‏ بروید و در قسمت ‎Control Formatting‏ از طریق ابزار ‎Shape Fill‏ از بین رنگ هایی که در اختیار شما قرار می گیرد، رنگ مورد نظر را برای پیش زمینه برچسب انتخاب کنید. همچنین از طریق زبانه ‎Home‏ می توانید به قسمت ‎Text Formatting‏ رفته و از طریق ابزار رنگ, پیش زمینه برچسب را تغییر رنگ بدهید.

رنگی کردن متن برچسب

‏برای تغیبر رنگ متن برچسب ها از چند طریق می توانید اقدام کنید. برچسب ها را در نمای ‎Layout یا ‎Design‏ نمایش دهید و به زبانه Home رفته و در قسمت Text Formatting، از طریق ابزار تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید.


به کار گیری فرمت فونت در متن بر چسب
‏برای تنظیمات مربوط بهفرمت فونت در متن برچسب هم از طریق نمای ‎Design‏ و هم از طریق نمای ‎Layout‏ می توانید پس از کلیک کردن روی متن برچسب, به زبانه ‎Home‏ رفته و در قسمت ‎Text Formatting‏ رفته و تغییراتی مانند سایز فونت, نوع فونت، ضخیم, کج و یا زیر ‏خط دار بودن فونت را تنظیم کنید.
صادر کردن برچسب‌ها به ‎Word‏
برچسب ها را می توانید به فایل های دیگری همچون اکسل، PDF، Word و یا فایل های متنی ‎Rich Text‏ تبدیل کنید. برای اینکار هنگامی که در صفحه برچسب هستید روی گزینه ‎MORE‏ که در قسمت ‎Data‏ قرار دارد کلیک کنید و در لیست کشویی که وجود دارد گزینه ‎Word‏ را انتخاب کنید. اگر در نمای ‎Data Sheet‏ قرار دارید به زبانه ‎External Data‏ رفته و در قسمت Export برچسب ها را از طریق همان گزینه ‎More‏ به یک فایل Word‏ تبدیل کنید.

باز کردن نمای Pivot Chart

برای باز‏ کردن ‎Pivot Chart از آیکنی که در گوشه سمت راست پایین صفحه قرار دارد استفاده کنید. به این ترتیب در صفحه نمایش خود یک نمودار مانند شکل زیر مشاهده خواهید کرد شامل:

  • یک نمودار
  • یک پنجره به نام Chart Field List
  • و یک منوی جانبی به نام Pivot Tools

ایجاد Pivot Chart

هنگامی که رکوردها را در جدول وارد کردید می توانید پس از انتخاب نمای ‎Pivot Chart نمودار مربوط به رکوردها را نیز مشاهده کنید. برای ایجاد نمودارها می بایستی به پنجره ‎Chart Field List‏ بروید، برای هر کدام از فیلدها که قرار است نمودار رسم کنید ابتدا آن را انتخاب کرده و توسط درگ کردن فیلد مربوطه را به صفحه نمودار منتقل کنید. به این تر تیب بطور خودکار نمودار مربوط به ‎آن رسم خواهد شد. ‏اجزاء اصلی که در یک نمودار ‎Pivot Chart‏ مشاهده می کنید شامل سرصفحه نمودار , نام فیلدی که شمارش شده ‎است عنوان نمودار، دسته‌‏بندی یا Categories می باشد.

گروه‌بندی داده در ‎Pivot Chart‏
‏اگر لازم است داده ها را گروه بندی کنید. روی صفحه نمودار کلیک راست کنید و در پنجره مربوط به ‎Properties‏ به قسمت ‎Series/Group‏ ‏رفته و درگروه بندی هایی که مورد نظرتان می باشد را از طریق زبانه ‎مثلثی که کنار هر آیکن وجود دارد انتخاب کنید.

تغییر نوع Pivot Chart

 برحسب گزارشی که تهیه می کنید می توانید انوع نمودار ها را برای نمایش داده ها انتخاب کنید. برای اینکار کافی است که یکبار‏ روی نمودار کلیک راست کرده و گزینه ‎Change Chart Type‏ را انتخاب کنید. یک منوی تصویری شامل انواع نمودارها در اختیار شما قرار می گیرد. هر نموداری که مورد تایید شما می باشد و یا می خواهید نمودار خود را در آن نما مشاهده کنید فقط کافیست که روی نام یا شکل ‎آن نمودار دوبل کلیک کنید.

تغییر رنگ نمودار
همانند دیگر نمودارهایی که در برنامه آفیس رسم می‌شود، در نمودار های ترسیم شده بوسیله اکسس نیز شما قادر هستید تنظیماتی از قبیل رنگ نمودار را به سلیقه خود تغییر دهید. برای اینکار روی صفحه نمودار کلیک راست کنید و از لیست نمایان شده گزینه ‎Properties‏ را انتخاب کنید. ‏در پنجره ای که باز می شود به زبانه ‎Border/Fill‏ بروید و برای تغییر رنگ دلخواه روی گزینۀ Color‏ کلیک کرده و از لیستی که در اختیارتان قرار می ‏گیرد رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.


آشنایی و خودآموزی و کار با نرم‌افزار Access

دانلود فایل نمونه
دانلود فایل اصلی(166 صفحه)