accdbExe

accdbExe
لینک سایر سایت‌های آموزش Access

اطلاعات تماس و ارسال نظر

شروع کار از: فروردین 1402

برای دستیابی به فهرست بالاتر از این بخش به این لینک  مراجعه فرمائید.

پرس‌وجوها Query

توسط یک درخواست یا Query می توانید اطلاعات را از یک یا‏ چند جدول یا درخواست دیگر استخراج کنید و عمل خاصی را روی ‎آن‏ انجام دهید. توسط پرس و جوها می توانید طبق چندین معیار در یک یا‏ چند ‏فیلد جداول را فیلتربندی و طبقه‌بندی کنید و اطلاعات مورد نظر خود را با دقت بالاتری از جداول استخراج کنید. همچنین از ‎Query‏ جهت استخراج و تحلیل داده ها نیز می توانید استفاده کنید. ضمن اینکه در آن واحد ‎می‏ توانند با داده هایی که در چندین جدول وجود دارند کار کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که برای ‎Query‏ ها می توان نام برد امکان ذخیره و ویرایش دوباره ‎آن‏ ها می باشد. بطوریکه خروجی مورد نیاز برای استفاده در سایر اشیای پایگاه داده مثل فرم ها و گزارش ها را بتوانند تهیه کنند.

مواردی از انواع ‎Query‏ هایی که می توانید بسازید شامل:

‎Queryهای‏ به روز رسانی: جهت به روز رسانی اطلاعات و جستجو در اطلاعات فیلد در یک یا چند جدول می باشد. نکته ای که باید دقت کنید ‏اینست که این نوع از ‎Query‏ ها رکورد جدید ایجاد نمی کنند بلکه تنها می توانند رکورد های موجود قبلی را به روز کنند(به عبارتی محتوای فیلدهای خاصی را تغییر می دهند).

‎Query‏ انتخاب : یا همان ‎Select‏ برای استفاده از این نوع ‎Query‏ ابتدا یک معیار جهت جستجو و نمایش داده ها تعیین می کنید سپس با استفاده از این ‎Query‏ داده ها در قالب یک جدول, گزارش و یا یک فرم از قبل طراحی شده نمایش می یابند.

‎Query‏ حذف : یا همان ‎Delete‏ است که توسط ‎آن‏ می توانید ‎تمام رکورد ها را در یک جدول حذف کنید. این نوع از ‎Query‏ ها علاوه بر حذف رکورد های موجود در فیلد ها کلید اصلی مربوط را نیز حذف می کنند. نکته قابل توجه هنگام استفاده از این نوع ‎Query‏ ها اینست که ‎ابتدا می بایست یک ‎Query‏ انتخاب ایجاد کنید و سپس این ‎Query‏ را ایجاد کنید. این کار به نوعی آزمایش محسوب می شود و زمانی که شما از صحت رکورد های انتخاب شده مطمئن شدید می توانید ‎Query‏ حذف را اجرا نمایید.

‎Query‏ پیوست: از این ‎Query‏ زمانی می توانید استفاده کنید که بخواهید اطلاعات و یا رکوردهای درج شده در یک یا چند جدول را استخراج کرده و آن ها را به یک یا چند جدول اضافه کنید. حتی می توانید از اطلاعات سایر پایگاه داده ها نیز برای اینکار استفاده کنید.

‎Query‏ ایجاد جدول: می توانید داده هایی که در یک یا چند جدول قرار دارد را انتخاب کرده و نتایج را در یک جدول جدید ثبت کنید. نکته ‏اینست که دقت کنید هنگام ‎ایجاد‏ یک ‎Query‏ نباید جدول ها باز باشند و یا در حالت انتخاب قرار داشته باشند.

ایجاد پرس‌وجو با ویزارد و پرس‌وجوی ساده

توسط ‎Query wizard‏ می توانید پرس و جو هایی را توسط ویزارهایی که در برنامه اکسس وجود دارد ایجاد کنید. با انتخاب این گزینه که در زبانه ‎Create‏ در قسمت ‎Queries‏ قرار دارد قادر خواهید بود از راهنمای مرحله به مرحله برنامه ‎Access‏ که هنگام ساخت ‎Query‏ در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید. ‏با کلیک روی این دکمه یک پنجره محاوره ای برای شما باز می شود که در مرحله اول می بایست £95 درخواستی که که قرار است ساخته شود‎ انواع ‎Query‏ هایی که می توانید انتخاب کنید :

‎Simple Query Wizard‏: پرس و جوی ساده را در اختیار شما قرار می دهد.

‎:Find Duplicates Query Wizard‏ پرس و جوهایی که نیاز است تکرار را پیدا کند.

‏بعد از انتخاب نوع درخواست مورد نظر ویزارد مربوط به ساخت این درخواست در صفحه نمایش ظاهر می شود.

‏اگر گزینه ‎Simple Query Wizard‏ را انتخاب کنید که برای ساخت یک درخواست ساده مورد استفاده قرار می گیرد. و سپس گزینه ‎OK‏ را برای تایید ‏انتخاب کنید صفحه زیر نمایان ‎می‏ شود.

چنانچه می خواهید از چندین جدول ‎Query‏ ایجاد کنید در قسمت ‎Table/Query‏ جدول مورد نظر را انتخاب کنید. فیلدهایی که قرار است در ‎Query‏ جدید وجود داشته باشند را از جدول ‎Available Fields‏ توسط علامت پیکان و ‎b‏ توسط دوبار کلیک کردن روی گزینه مورد نظر ‎آن‏ را به جدول ‎Selected‏ ‎Fields‏ منتقل کنید 9 چنانچه تمامی فیلد ها مورد تایید شما می باشد توسط علامت دوبل پیکان همه ‎abd‏ ها را به جدول ‎Selected Fields‏ منتقل کنید. ‏سپس دکمه ‎Next‏ را انتخاب کنید تا به پنجره بعدی بروید.

‏در این پنجره گزینه انتخاب شده را تغییر نداده و دوباره ‎Next daSs‏ را انتخاب کنید تا به پنجره محاوره ای بعدی بروید. در این پنجره در قسمت مربوط ‏به عنوان "‎What title do you want for your query" که در بالای صفحه مشاهده ‎می‏ کنید نام پیش فرضی که توسط برنامه اکسس معرفی شده را ‏حذف کرده و عنوان مورد نظر خود را وارد کنید. سپس روی دکمه ‎Finish‏ کلیک کنید. اکنون شما یک ‎Query‏ جدید ایجاد کرده اید و می توانید نتیجه را در جدول مشاهده کنید. اکنون این جدول را می تونید به عنوان یک شیء جدید در یک کادر پیمایش مشاهده کنید. برای اینکه به یک ‎Query‏ اضافه کنید می بایست ابتدا آن ‎Query‏ را به در نمای طراحی یا ‎Query Design‏ ببرید. برای اینکار می توانید به زبانه ‎Home‏ بروید و روی زبانه مثلثی قسمت ‎Views‏ کلیک کنید و نمای ‎Design Views‏ را انتخاب کنید و یا آیکن مربوط به ‎‎Design Views‏ را در گوشه سمت راست پایین صفحه انتخاب کنید. به این ترتیب صفحه نمایش شما به صورت زیر نمایش می یابد و یک منوی جانبی مخصوص ‎Query Tools‏ جهت ایجاد تنظیمات مربوط به ‎Query‏ هنگام کار با ‎Query‏ ها وقتی که در ‎Query Design sles‏ قرار دارید همواره می توانید یک ‎لیست از فیلد های جدول اصلی را در اختیار داشته باشید. همچنین در نمای ‎Query Design‏ در پایین صفحه جدول طراحی را مشاهده می کنید. در این جدول می توانید فیلدهای انتخاب شده از یک یا چند جدول را اضافه کنید, معیار ها را وارد کنید. ترتیب طبقه بندی را تعیین کنید و نمایش یا عدم نمایش فیلد ها را در هنگام اجرای ‎Query‏ مشخص کنید. در جدول طراحی فیلدها فقط برای تعیین معیار یا جستجوی رکورد ها وارد می شوند و لزوما موقع اجرای ‎Query‏ نمایش داده نمی شود. برای وارد کردن معیارها، در قسمت ‎Criteria‏ روی فیلدی که قرار است برای ‎آن‏ معیار تعیین کنید کلیک کرده و معیار مورد نظر را درج کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید. برای رفتن به خانه بعدی می توانید از کلید های چپ و راست صفحه کلید استفاده کنید. بخواهید معیاری که قبلا اضافه کرده اید را حذف کنید می توانید هنگامی که در نمایش طراحی هستید روی آن معیار کلیک کرده و گزینه ‎DEL‏ را توسط کیبورد انتخاب کنید.

درج،‏ مرتب‌سازی و حذف فیلدهای پرس‌وجو

‏پس از آنکه ‎Query‏ را ایجاد کردید جهت درج فیلد جدید, مرتب سازی و یا حذف فیلدها می توانید ابتدا به نمای طراحی بروید, سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

‏جهت درج فیلد پرس و جوی جدید

جدول مشخصات کارمند را در نظر بگیرید که دارای چهار فیلد می ‎abl‏ اگر فیلدی در این جدول وجود دارد که در پرس و جو نیست و شما می خواهید ‎آن‏ را نیز اضافه کنید می بایست روی ‎آن‏ فیلد دوبار کلیک کنید تا به (01167) اضافه شود. در قسمت ‎Query setup‏ آیکن ‎Insert Column‏ را انتخاب کنید همانطور که مشاهده می کنید در اولین ستون سمت چپ یک ستون ‎خالی جهت درج نمایان می شود در قسمت ‎Field‏ کلیک کنید نام عنوان را درج کرده سپس در قسمت ‎Table‏ جدولی که به ‎آن‏ مربوط می‏ شود را انتخاب کنید. لازم است یکبار جداول و پرس و جو ها را بسته, ذخیره و دوباره از قسمت ‎OBJECTS‏ آنها را باز کنید تا بتوانید تغییرات اعمال شده را ‏مشاهده کنید.

مرتب سازی فیلدهای پرس و جو

جهت مرتب سازی فیلدهای پرس و جو می توانید هر ستونی که قرا است جابجا شود را انتخاب کرده و سپس به محل مورد نظر درگ کنید.

حذف فیلد های پرس و جو

برای حذف فیلد ‎می‏ توانید هنگامی که در نمای طراحی قرار دارید فیلد مربوطه را توسط حذف تیک و سپس انتخاب گزینه Run از نمایش داده شدن در نمای ‎Datasheet‏ حذف کنید همچنین می توانید گزینه ‎Delete را در قسمت ‎Query Type‏ انتخاب کرده و سپس گزینه ‎Run‏ را اجرا کنید.

تنظیم و مرتب‌سازی فیلد

برای انجام تنظیمات و مرتب سازی فیلدها‏ هنگامی که در نمای طراحی هستید می توانید گزینه Sort را برای هر فیلد فعال کرده و از طریق زبانه مثلثی که در اختیاز شما قرار می گیرد تعیین کنید که داده های ‎آن‏ فیلد بر اساس صعودی, نزولی و یا‏ بدون Sort مرتب سازی شوند.

اضافه کردن نام به فیلد پرس و جو

‏در بسیاری از مواقع ممکن است ما علاقمند باشیم ‎نتایج جستجو با نام‌هایی متفاوت از آنچه نام‌های واقعی آنهاست ظاهر شود در اینصورت برای تغییر نام عنوان ستون در نتایج جستجو می توانیم برای ‎آن‏ فیلد یک نام مستعار در نظر بگیریم. ‏برای اضافه کردن نام به فیلد پرس و جو کافی‏ است ابتدا در نام ‎query design‏ در ابتدای نام فیلد در طر فیلد کلیک‏ نموده و نام مستعار را پس از دو نقطه ‏تایپ کنید. اینکار را می توانیم برای تمام‏ فیلدهای دلخواه انجام دهیم. از این پس فیلدها با نام های مستعار ظاهر خواهند شد .

معیار(Criteria)

‏برای استفاده از قابلیت های یک ‎Query‏ و اینکه بتوانید رکوردهایی که مورد نظر شما هست را پیدا کنید باید برای ‎Query‏ ها معیار تعیین کنید. ‏فرض کنید قرار است رکوردهایی را پیدا کنید که در تاریخ های خاصی درج شده اند باید از عملگر ‎and‏ استفاده کنید و معیار را به صورت(فیلد تاریخ برابر باشد با دو تاریخ مورد نظرتان) از تاریخ های ذکر شده رکورد ها را پیدا کنید.

اگر می خواهید رکورد هایی را که در یک تاریخ بخصوص درج شده را حذف کنید می توانید با استفاده از عملگر ‎NOT معیار NOT ‏تاریخ، در فیلد تاریخ ‎Query‏ وارد کنید. بنابراین طبق این معیار تمام رکورد هایی که تاریخ آن ها در تاریخ مد نظر را در نتایج Query نمایش نمی دهد. عملگرهایی که می تواندی از آنها در ایجاد معیار برای Queryها استفاده کنیدهمان عملگرهای منطقی هستند.

تعیین محدوده‌ای از مقادیر

با استفاده از عملگرهای مقایسه ای می توانید محدوده ای از مقادیر را تعیین نمایید. یک جدول ازعملگرهای موجود در اکسس وجود دارد که با استفاده آن‌ها می توان محدوده‌های مقادیر را تعیین نمود. به طول مثال برای تعیین یک محدوده بزرگتر یا کوچکتر ‎می‏ توانید در سطر Criteria از عملگرهای  مقایسه ای زیر استفاده کنید.

بزرگتر از<

کوچک تر از >

بزرگتر یا مساوی =<

کوچکتر یا مساوی =>

مساوی =

یعنی وقت می نویسیم > ۱۸ یعنی ‎plod‏ مقادیری را می خواهیم که بزرگتر از عدد ۱۸ می باشند.

با نوشتن واژۀ beetween در سطر Criteria و سپس یک فاصله نوشتن کمترین مقدار، ‎And‏ و یک فاصله بیشترین مقدار شما می توانید محدوده ی مشخصی بین کمترین و بیشترین مقداری که ‎تعیین کرده اید را در نتایج جستجو داشته باشد.

تعیین لیستی از مقادیر

اگر بخواهید فهرستی از مقادی را برای استفاده یک معیار ایجاد نمایید. رکوردهایی در نتایج ظاهر ‎(می‏ شوند که همه مقادیر موجود در فهرست را داشته باشند. برای اینکار دو روش وجود دارد جدا کردن هر کلمه با واژۀ or و یا استفاده از کلمه ی کلیدی in و سپس قرار مقادیر فهرست در پرانتز به عنوان یک گروه.

به طور مثال در سطر Criteria می‏ توانیم بنویسیم :

22 or 25 or 243 or 34

یا بنویسیم:

in(22,25,243,34)

پنهان کردن فیلد در قسمت نتایج پرس‌وجو

‎می توانید اگر بخواهید فیلدی را در نتایج جستجو مخفی کنید. بدون آنکه ‎آن‏ فیلد و محتویات ‎آن‏ در پایگاه داده ی شما آسیبی ببینید .این گزینه ‏کاربرد زیادی دارد چون در بسیاری از موارد ما اطلاعات زیادی داریم اما نیاز داریم هنگام جستجو تمام فیلدهای موجود را مشاهده ‎کنیم. ‏برای مخفی کردن فیلد درنتایج جستجو کافی است در سطر ‎Show کادر تایید برای فیلدی که می خواهید مخفی کنید را از انتخاب خارج نمایید . از این پس ‏در نتایج جستجو ‎آن‏ فیلد یا فیلدهایی که مشخص کرده اید نمایش داده نخواهند شد.

ترکیب معیار

‏برای شرط های فیلتر کردن می‌توان از ترکیب های مختلف استفاده کرد.

ترکیب معیارها می تواند انحصاری ‎(And)‏ یا غیر انحصاری (Or) باشد .

‏هنگامی که ‎معیارهای مختلف فیلدها را در سطر ‎Criteria‏ می نویسد آنها با هم تر کیب ‎and پیدا میکنند مگر آنکه آنها را در سطر or درج کنید. ‏شرط ها برقرار باشد آن موارد در نتایج جستجو خواهد آمد .

محدود کردن رکوردهای بازگشتی

شما علاوه بر آنکه می توانید معیارهای مختلف برای نمایش در نتایج پرس و جو تعیین کنید می توانید تعداد مشخصی را هم برای نمایش در نظر بگیرد. این مقدار هم می تواند عددی باشد هم درصدی از کل رکوردهای جدول. برای اینکار کافی است ابتدا در نمای ‎query design فیلدهای را که می خواهید محدودیت روی آن اعمال شود را انتخاب کرده و با استفاده از سطر ‎Sort‏ ترتیب آنرا هم مشخص کنید. اکنون از سربرگ ‎design‏ می توانید با استفاده از گزینه ی return تعیین کنید که چه تعداد یا چه درصدی از رکوردها در ‎نتایج پرس و جو نمایش داده شود.

ایجاد پرس‌وجوهای پیچیده‌تر::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

ایجاد پرس و جوهای جمع بندی

‏هنگام ساخت پایگاه داده ها در برنامه اکسس می توانید رکوردهای یک جدول را براساس یک یا چند فیلد گروه بندی کنید. هنگام گروه بندی رکوردهایی که در یک یا چند فیلد مشتر هستند را در یک گروه قرار دهید. ‏برای گروه بندی رکوردها در یک پرس و جو از منوی جانبی ‎Query Tools‏ در زبانه ‎Design‏ در قسمت ‎Show/Hide‏ گزینه Total‏ یا ∑ را انتخاب کنید. به این ترتیب یک ردیف به Query اضافه می شود که بطور پیش فرض عبارت ‎Group by‏ برای تمام فیلد های ‎آن‏ درج شده است. ‏اگر روی زبانه مثلثی ‎JUS‏ گزینه ‎Group by‏ کلیک کنید می توانید گزینه های دیگری مانند ‎Min Count Var First Avg Sum‏ و ‎Max‏ را انتخاب کنید.

‏ایجاد پرس‌وجوی جمع‌بندی با ویزارد پرس‌وجوی ساده

‏برای ساخت برس و جوی جمع بندی توسط ویزارد از روی جدولی که در اختیار دارید به قسمت ‎Create‏ رفته و گزینه ‎Query Wizard‏ را انتخاب کنید. مطابق فرآیند قبلی که برای ساخت پرس و جوی ویزارد طی کردید ادامه دهید تا به پنجره ای برسید که در آن از شما می پرسد که آیا‏ دوست دارید بصورت جزئیات باشد یا بصورت جمع‌بندی‏ ‎(Sumerry)  در گزینه Sumerry‏ را علامت بزنید تا پنجره ‎Summery‏ ‎Option‏ باز شود در این پنجره برای هر کدام از فیلدها می توانید پرس و جوی ‎جمع،‏ میانگین, ‎Min‏ و ‎Max‏ تعریف کنید همچنین در همین جا تعریف می کنید که رکورد ها در کدام جدول شمرده شود. که در اینجا با فعال کردن گزینه ‎Count Records‏ در جدول مشخصات کارمند شمرده خواهد شد. ‏سپس در صفحه بعد نام ‎Query‏ را مشخص کنید. همانطور که مشاهده می کنید در جدول ‎Objects‏ در قسمت ‎Query‏ می توانید نام پرس و جویی که ایجاد کرده اید را مشاهده کنید. روی ‎آن‏ کلیک کنید تا فعال شود. ‏اکنون هم در نمای ‎Datasheet‏ و هم درنمای طراحی مشاهده می کنید که همانند روش قبل در قسمت ‎Total گزینه ‎Group by‏ فعال شده است.

ایجاد پرس‌وجوی جمع‌بندی در نمای ‎Query Design‏

همانند قبل ابتدا جدولی که قرار است برای ‎Query آن‏ ایجاد کنید را مشخص کنید، به قسمت ‎Create‏ رفته و آیکن ‎Query Design‏ را انتخاب کنید. به این ترتیب یک پنجره باز می شود که با انتخاب گزینه ‎Add‏ می توانید جداول یا پرس و جوهای مورد نظر و یا هردو مورد را به این ترتیب جدول یا جداولی را مشاهده می کنید که می‌بایست فیلدهایی که مورد نظر شما هستند را از طریق دوبل کلیک از جدول مشخصات کارمند وارد جدول پایین کنید. سپس از قسمت ‎Show/Hide‏ گزینه ∑ را‏ انتخاب کنید و در نهایت در قسمت نوار ابزار روی گزینه ذخیره کلیک‏ کنید. به این ترتیب یک پنجره باز می شود که از شما می خواهد نام ‎Query‏ را تعیین کنید. اکنون حالت قبل که توسط ‎Query Wizard‏ پرس و جو ساخته شد می توانید نام پرس و جوی جدیدی که ایجاد کرده اید را در قسمت ‎query‏ ها مشاهده کنید. در نمای طراحی برای هر کدام از فیلد ها که قرار است عملیات محاسبه مربوط به Group by را انجام دهید کلیک کنید و عملیات مورد نظر را انتخاب کنید و سپس ‎آن‏ را ذخیره کنید. سپس به نمای ‎Datasheet رفته و تغییرات را مشاهده نمایید.

ایجاد فیلدهای محاسباتی

همانطور که ‎قبلا نیز اشاره شد  می توانید ‎Group by از گزینه های دیگری نیز استفاده کنید. برای اینکار پس از اجرای فرمان زبانه مثلثی کنار گزینه ‎GTOUp by‏ عملیاتی که مد نظر خودتان است را انتخاب کنید.

‎SUM‏ مجموع مقادی ریک فیلد را که در یک گروه هستند محاسبه می کند و سپس نمایش می دهد.

‏AVG میانگین مقادیر یک فیلد را که در یک گروه هستند را محاسبه کرده و نمایش می دهد.

First اولین مقدار یک فیلد که در یک گروه قرار دارد را نشان ‎می‏ دهد.

Var  واریانس مقادیر یک فیلد را محاسبه و نمایش می دهد.

‎  Count‏تعداد فیلدهایی را که در یک گروه دارای مقدار هستند را شمارش می کند.

‎Min‏ کوچکترین مقدار فیلدهای مربوط به یک گروه را محاسبه می کند و نمایش ‎می‏ دهد.

‎Max‏ بزرگترین مقدار فیلدهایی را که در یک گروه قرار گرفته اند را محاسبه و نمایش ‎می‏ دهد.

پرس‌وجوهای عملیاتی

‏اگر نوع داده‌های یک فیلد را طوری انتخاب کنید که بتوانید عملیات ریاضی روی ‎آن‏ انجام دهید می توانید هم از عملگر های ریاضی, عملگرهای‏ منطقی و هم از عملگر های متنی برای اعمال شرط استفاده کنید.

‏مثال: برای مشخص کردن تعداد کارمندانی که بیش از ۴۵ ساعت در هفته کار کرد داشته‌اند در قسمت ‎Criteria‏ ‏دستور 45< را وارد کنید.

سایر عملگرهای ریاضی مانند: 

= (مساوی)

<> (نامساوی)

< (بزرگتر)

=< (بزرگتر یا مساوی)

> (کوچکتر)

=> (کوچکتر یا مساوی)

عملگرهای‏ منطقی:

مثال: برای مشخص کردن تعداد کارمندانی که یا ۳۵ ساعت در هفته و یا ۵ساعت در هفته کارکرد دارند, در فیلد مربوط به کارکرد در همچنین می توانید در قسمت ‎Criteria‏  عدد ۳۵ را درج کنید و در قسمت ‎Or‏ ۴۵ را ‎درج‏ کنید. بنابراین عملگر منطقی ‎OR‏ برای ترکیب فصلی بین دو یا‏ چند شرط بکار می رود. عملگر منطقی ‎AND‏ برای ترکیب عطفی بین دو یا چند شرط استفاده می شود. عملگر منطقی ‎Between‏ برای تعیین‏ محدوده ای از ‎اعداد. این نوع از عملگرها فقط برای داده‌هایی استفاده ‎می‌‏شوند که از نوع ‎Currency ، Number‏ و یا ‎Date/Time‏ باشند و هیچگاه برای داده‌هایی که از نوع Text باشند نمی توانید عملگر های ریاضی را استفاده کنید. زمانی که می خواهید برای داده‌هایی که از نوع ‎Date/Time‏ هستند از عملگر ‎Between‏ استفاده کنید لازم است قبل و بعد از هر مقدار تاریخ از علامت # استفاده کنید. مثلا برای تاریخی بین 2013/23/12 و 2013/30/12 عملگر ‎Between‏ به این صورت ‏نوشته می شود:

Beetween #2013/23/12 And #2013/30/12

عملگرهای متنی: Like و Not  و In  و Is Null

Like

اگر‏ بخواهید در پایگاه داده ای که ایجاد کرده اید ر کوردهایی را پیدا کنید که یک کلمه خاص در آنها وجود دارد از این عملگر استفاده می‌کنید. مثلا می خواهید در پایگاه داده ای که برای مشخصات دانشجویان یک دانشگاه ایجاد کرده اید. دنبال دانشجویی بگردید که فقط بخشی از نام او را می ‏دانید., می توانید از این عملگر استفاده کنید.

‏مثال ۱: اگر بخواهید تمام دانشجویانی که نام خانوادگی آنها با عبارت "کریمی " شروع ‎می‏ شود را پیدا کنید باید از عملگر ‎Like‏ استفاده کنید و عبارت "#* کریمی " ‎Like‏ را در قسمت ‎Criteria‏ وارد کنید. یا ‎فقط کریمی را وارد کرده و سپس Enter کنید , خود اکسس بصورت خودکار عبارت ‎Like‏ را اضافه ‏کاراکتر دارد را برای شما جستجو می کند.

مثال 2: اگر عبارت(پنج علامت سئوال) "?????"Like را در فیلد نام خانوادگی دانشجویان در قسمت Criteria وارد کنید، برنامه Access تمامی دانشجویانی که نام آنها پنج کاراکتر دارد را برای شما جستجو می کند. یعنی از هر علامت سئوال به جای یک کاراکتر استفاده می کند و از علامت *(ستاره) بجای چند کاراکتر استفاده می کند.

عملگر Not: اگر بخواهید همه رکورد ها بجز عبارت تایپ شده را جستجو کنید می توانید از عملگر ‎Not استفاده کنید. مثال اگر بخواهید ‎تمام دانشجویان بجز "کریمی" را پیدا کنید دستور زیر را در قسمت ‎Criteria‏ تایپ کنید:

Not Like "کریمی*"

‏عملگر In:‏ هنگامی از این عملگر استفاده می شود که بخواهید مقدار یک فیلد برابر یکی از مقدار های لیست باشد. برای مثال دانشجویانی که یکی از دروس ‏ریاضی یا‏ فیزیک را پاس کرده اند. برای انتخاب این دانشجویان می توانید عبارت زیر استفاده کنید:

In("ریاضی","فیزیک")

‏عملگر ‎Is Null‏: زمانی بکار می رود که بخواهید رکوردهایی را انتخاب کنید که مقدار یک فیلد آنها تهی باشد. مثلا دانشجویانی که در فیلد "محل تولد" آنها ‏رکوردی ثبت نشده است. از دستور ‎Is Null‏ در قسمت ‎Criteria‏ در فیلد مربوط به محل تولد استفاده کنید.

‏اجرای پرس‌وجوهایی برای ساختن جداول (‎(Make Table‏

‏برای ساخت جدول هنگامی که یک پرس و جو ایجاد کرده اید ابزاری در اختیار دارید که می توانید توسط ‎آن جداولی را وارد کنید چه از داخل ‏پایگاه داده و چه از خارج پایگاه داده برای اینکار فایل پرس و جو را باز کرده و روی گزینه Make Table کلیک کنید.

‏اجرای پرس‌وجوی ‎Delete‏

‏هنگامی که تعداد رکورد هایی که قرار است حذف کنید کم هستند مانند قبل بصورت دستی رکوردها را حذف کنید ولی هنگامی که تعداد رکوردهایی که باید حذف شوند زیاد هستند می توانید برای صرفه جویی در زمان از ابزار ‎Delete Query‏ استفاده کنید. ‏برای اینکار ابتدا پرس و جویی را که ساخته اید را باز کنید و سپس به نمای طراحی رفته و سپس فیلدی که قرار است رکوردهایش حذف شود را انتخاب کرده و سپس این آیکن را انتخاب کنید ¢ در پایان تغییرات را ذخیره کنید. رکوردهایی که از این طریق حذف می شوند قابل باز یابی نیستند و شما می بایست از قبل فایل پشتیبان تهیه کرده باشید.

اجرای پرس‌وجوی ‎Append‏

‏از پرس و جو ‎Append sla‏ هنگامی استفاده می شود که بخواهید از منابع دیگری رکوردهای جدیدی را به جدول جاری اضافه کنید. از مزایای استفاده از پرس و جوی ‎Append‏ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. رکوردهای مختلفی را با یک فرمان اضافه می کنید: در حالت عادی اگر بخواهید تعدادی رکورد را از جای دیگری اضافه کنید به جدول در بهترین شرایط مستلزم اجرای فرمان ‎COPY‏ و سپس ‎Paste‏ است در حالیکه از این طریق به یکباره انجام ‎می‏ شود.
  2. می تواندی آنچه را برای کپی انتخاب کده اید یکبار مرور کنید.
  3. جهت پالایش آنه انتخاب می کنید از Criteria استفاده کنید.

پس از اینکه پرس و جو را ساختید به نمای‏ طراحی رفته و گزینه ‎Append‏ را انتخاب کنید سپس ‎Show Table‏ را انتخاب کنید و از روی جدولی که قرار است رکورد ها را وارد کنید روی هر کدام از فیلدهایی که قرار است رکوردهای ‎آن‏ را در این جدول درج کنید دوبل کلیک کنید و سپس تغییرات را ذخیره کنید. برای مشادهده فایل جاری می تواندی در قسم Objects در قسمت Query این فایل را دوباره بخوانید.

اجرای پرس‌وجوی ‎Update‏

با استفاده از اجرای پرس و جوی ‎Update‏ می توانید مجموعه ای از رکوردها را تغییر دهید و یا به روز رسانی کنید. البته شما از پرس و جوی ‎Update‏ جهت ورود داده به یک پایگاه داده و یا ‎جهت حذف یکسری داده از پایگاه داده ها نمی توانید استفاده کنید. همچنین از پرس و جوی ‎Update‏ در پایگاه داده هایی که تحت وب هستند نیز نمی توانید استفاده کنید و برای اینکار ابتدا باید آن پایگاه داده را توسط برنامه اکسس باز کنید و بعد از گزینه به روز رسانی استفاده کنید. پرس و جوی ‎Update‏ تقریبا مشابه ابزار ‎Joe Find & Replace‏ می کند. البته تفاوت هایی نیز با هم دارند از جمله تشابهات و تفاوت های این 93 ابزار ‎می‏ توان به موارد زیر اشاره داشت:

همانند ابزار ‎Find & Replace‏ امکان ‎uss‏ مقادیر جایگزین وجود دارد.

برخلاف ابزار ‎Find & Replace‏ امکان تغییر رکورد ها را در بیش از یک جدول بطور همزمان فراهم می کند

در یک گذار امکان به روز رسانی تعداد زیادی از رکورد ها را فراهم می کند.

از معیارهایی که به مقادیر جایگزین ‎Lod‏ وابسته نیستند استفاده می کند.

محدودیت ‎Update Query sla‏ : در مواردی نیز استفاده از پرس و جوی به روز رسانی میسر نمی باشد. از جمله هنگامی که از فیلد های محاسبه یا ‎Calculated fields‏ استفاده می کنید به این علت که داده های این فیلد ها فقط در حافظه موقت وجود دارند.

مورد دیگر در فیلدهای مربوط به جمع بندی یا Total Query  و فیلدهای ‎Crosstab Query‏ به این علت که داده های آنها محاسبه شده در فیلدهای‏ شماره گذاری خودکار پا ‎AutoNumbering‏ به این علت‏ که رکوردهای این فیلدها به محض ورود رکوردهای جدید ثبت می شوند. همچنین در فیلدهای ‎unique-values queries and unique-records queries‏ و ‎LUnion Query‏ فیلدهایی که کلید اصلی(Primary Key) هستند. زمانی که از پرس و جوی به روز رسانی استفاده م یکنید ممکن است اطلاعاتی که قبلا رکورد کرده اید حذف شوند به منظور جلوگیری از، از بین رفتن رکوردها  از آنها پشتیبان ‎Backup‏ تهیه کنید. برای استفاده از این ابزار ابتدا Query‏ مورد نظر را ایجاد کنید سپس به نمای طراحی رفته و در قسمت  Query Type‏ را انتخاب کنید.

اعلام به کاربر برای ورود پارامتر و درک ساختار دستوری پارامتر

تاکنون تمام پرس و جوهایی که استفاده شده بود از نوع ثابت بوده اند یعنی زمانی که پرس و جویی ساخته می شودء شرط به طور دقیق و کامل مشخص بود. مثلا هنگامی که می خواستید پرس و جویی ایجاد‏ کنید که دانشجویانی که شماره دانشجویی دارند انتخاب شوند باید شماره دانشجویی را در قسمت ‎Criteria‏ درج می کردید. در جستجو های پارامتری شما هنگام ایجاد پرس و جو نمی توانید شرط مورد نظر را دقیقا اعمال کنید و می خواهید در زمان اجرا ی پرس و جو اطلاعات مورد نظر از کاربر گرفته شود و براساس اطلاعات وارد شده توسط کاربر پرس و جو اجرا شود. برای مثال ابتدا از دانشجود شماره دانشجویی سوال می‌شود سپس اطلاعات دانشجو به نمایش در می آید. برای این کار در قسمت Criteria  از علامت های [  ] استفاده کنید. در داخل این علامت ها یک پیغام برای کاربر جهت ورود اطلاعات مورد نظر بنویسید. به این ترتیب هنگام اجرای پرس و جو ابتدا یک ‏مثال: یک ‎Query‏ ایجاد کنید که ابتدا شماره دانشجویی را بپرسد و سپس اطلاعات دانشجو را نشان دهد. ‏برای اینکار ابتدا یک ‎Query‏ توسط ‎Query Wizard‏ یا ‎Query Design‏ بسازید. سپس در قسمت ‎Criteria‏ عبارت [شماره دانشجویی را وارد کنید]، را بنویسید و آن را ذخیره کنید. ‏اکنون با اجرای این ‎Query‏ این پیغام«شماره دانشجویی را وارد کنید» نمایش داده ‎می‏ شود که پس از وارد کردن شماره دانشجویی اطلاعات دانشجو به نمایش در می آید. با انتخاب گزینه ‎OK‏ این ‎Query‏ اجرا می شود و نتیجه ظاهر می شود. همچنین می توانید در قسمت ‎Siew Criteria‏ از یک شرط را بصورت پارامتری درج کنید.



آشنایی و خودآموزی و کار با نرم‌افزار Access

دانلود فایل نمونه
دانلود فایل اصلی(166 صفحه)